Wycieczka do Lwowa

W dniach 20. – 23. maja 2010 roku odbyła się wycieczka do Lwowa zorganizowana przez Koło Miejskie Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Olsztynie z okazji wojewódzkiego Dnia Bibliotekarza. Uczestnikami byli bibliotekarze różnych sieci bibliotek Olsztyna i Mrągowa oraz ich rodziny i znajomi. Ogółem zgłosiło się 43 osoby, z tego 3 osoby zrezygnowały przed samym wyjazdem z przyczyn osobistych oraz zdrowotnych. Koszt wycieczki wyniósł 630,- zł od osoby. Członkowie SBP płacili po 600,- zł, a 30,- zł dopłaciło Koło Miejskie.

Pierwszego dnia zatrzymaliśmy się w Zamościu, aby zwiedzić piękny renesansowy Rynek oraz zjeść obiad w stylowej restauracji. Do Lwowa dotarliśmy późnym wieczorem. Zostaliśmy zakwaterowani w pokojach 2-osobowych Hotelu „Dnister” przy ul. Matejki 6.

Następnego dnia, po przejeździe urokliwymi uliczkami Lwowa, złożyliśmy wizytę w Bibliotece Naukowej Uniwersytetu Lwowskiego. Zostaliśmy bardzo mile przyjęci przez Sekretarza Naukowego oraz jedną z pracownic biblioteki. Zapoznaliśmy się z historią biblioteki, a w czytelni mogliśmy obejrzeć zabytkowy katalog szufladkowy, a także piękne freski zrekonstruowane na ścianach i suficie. Dyrektor biblioteki, który ze względu na pilne obowiązki służbowe, pojawił się trochę później, opowiedział o realizowanej komputeryzacji biblioteki oraz planach budowy nowoczesnego gmachu. Na pamiątkę naszej wizyty podarowaliśmy książki promujące Olsztyn oraz biblioteki publiczne i naukowe naszego miasta. Po wizycie w bibliotece kontynuowaliśmy zwiedzanie Lwowa. Podziwialiśmy katedrę ormiańską, gdzie wysłuchaliśmy pięknego śpiewu diakona, kościół Dominikanów, katedrę Łacińską, kaplicę Boimów, kamieniczki na rynku, aptekę muzeum z zabytkowym wyposażeniem, w której zakupiliśmy słynny wzmacniający „wigor”, obejrzeliśmy również pomnik Adama Mickiewicza. Przespacerowaliśmy się Prospektem Swobody, gdzie znajdują się pomniki bohaterów ukraińskich. Po krótkiej przerwie na lunch pojechaliśmy na Wysoki Zamek i podziwialiśmy panoramę Lwowa z Kopca Unii Lubelskiej. Dzień zakończyliśmy obiadokolacją w restauracji „Premiera Lwowska”, gdzie mieliśmy okazję posłuchać piosenek lwowskich.

Trzeciego dnia, po śniadaniu i wykwaterowaniu z hotelu, zwiedziliśmy zabytkowy gmach Opery Lwowskiej. Następnie pojechaliśmy na Cmentarz Obrońców Lwowa oraz Cmentarz Łyczakowski. Złożyliśmy kwiaty przy tablicy upamiętniającej młodych obrońców Lwowa oraz na grobie poetki Marii Konopnickiej. Oba cmentarze zrobiły na nas duże wrażenie. Po przyjeździe do Żółkwi obejrzeliśmy kościół parafialny Św. Wawrzyńca oraz rynek z zabytkowymi kamieniczkami i ratuszem. Tutaj pożegnaliśmy się z naszą przewodniczką darując jej na pamiątkę album o zabytkowej architekturze Olsztyna i zapraszając do odwiedzenia naszego miasta.

Po przekroczeniu granicy w Hrebennem przyjechaliśmy na nocleg w Polsce, gdzie czekało na nas ognisko z pysznym bigosem i grillowanymi kiełbaskami. Czas przy ognisku umilał nam duet – akordeonista i trębacz, grając popularne piosenki harcerskie i turystyczne. W drodze powrotnej (niedziela) zwiedzaliśmy Pałac Zamoyskich w Kozłówce oraz muzeum socrealizmu, w którym znajduje się akcent olsztyński. Jest to rzeźba Balbiny Świtycz-Widackiej przedstawiająca popiersie Tadeusza Kotarbińskiego. Odwiedziliśmy też kościół w Zwoleniu, gdzie przy grobie Jana Kochanowskiego wysłuchaliśmy kilku fraszek odczytanych przez Katarzynę Frankowiak oraz złożyliśmy wiązankę kwiatów. Po obiedzie wyruszyliśmy do Olsztyna. Na miejsce dotarliśmy o 21.30. Wycieczka była bardzo udana. Padły propozycje, aby następną zorganizować do Pragi lub do Berlina.